25 March, 2007

کرم درخت

دیروز یک لحظه از اینکه در انتخابات دوره اخیر رییس جمهوری شرکت نکردم، احساس پشیمانی کردم. با خود گفتم ای کاش یک عوضی دیگری رییس جمهور می‌شد که دست کم اینقدر اوضاع را به معنای واقعی کلمه افتضاح نکند و درمیان آن شرکت‌کنندگان بودند کسانی که شاید وضع را به این شدت تخریب نمی‌کردند.

وقتی خود ما از وجنات و گفتار و عملکرد این آقا و دار و دسته‌اش بیزاریم، از خارجیها چه انتظاری می‌توان داشت؟

آخر در این آشفته بازار استیفای حق مسلم، دستگیر کردن ملوانان انگلیسی در اروندرود دیگر چه حکایتی ست؟ حضرات انگار از فرط اطمینان و اعتماد به خود (!) کرکره بالاخانه‌ها را کلاً کشیده‌اند پایین و دارند با کله شیرجه می‌زنند در چاه ج… که عمقش به گمانم هم‌اندازه چاههای دوزخ است که پس از این همه سال نیازی به تخلیه پیدا نکرده؛ و البته تمام ملت و مملکت را هم - سوار بر ترک آن قطار بی‌ترمز- به همراه خویش.

احمدی‌نژادی که می‌گفتند فاتحه جمهوری اسلامی را خواهد خواند، در حال قرائت فاتحه کشور است. آنهایی هم که می‌گفتند در میان بد و بدتر و بدترین نباید دست به انتخاب زد، مثل من، شاید اکنون دچار تردید شده باشند. اشکال از آنجا برمی‌خیزد که تأثیر آدم "بد" یا "بدتر" را فقط در حد تغییر دادن اوضاع جاری پیش‌بینی کنیم یا در حد پاک کردن کشور از نقشه جهان!

گاهی حرف حق مسلم کذایی که می‌شود با خود می‌گویم این احمدی‌نژاد هرچه که باشد از جرج دبلیو بوش و از تونی بلر، ایرانی‌تر است؛ بدیهی ست که این دو به فکر صلاح کار کشور خویش‌اند نه کشور ما. اما از یک مثلاً هم‌میهن(!؟) حتی اگر احمق و بیسواد وکج‌فهم هم که باشد انتظار نداریم تیشه به ریشه مملکت خود بزند. حال اگر چنین کرد ، درباره او باید چگونه اندیشید؟ دشمن دانا به از نادانِ دوست…

خیلی از مردم ما به "تئوری توطئه" باور دارند و فکر می‌کنند که مغزهای متفکر اصلی در واشنگتن و لندن و بازیگران اصلی در پشت پرده نشسته‌اند و آنچه بر صحنه می‌گذرد را تنها یک جور صحنه‌سازی می‌دانند.

من هرچه می‌کوشم نمی‌توانم این را هضم کنم. تئوری توطئه پاسخ بسیار پرابهام و به گمان من ساده‌کننده‌ایست که البته راه را بر هرچه اصلاح‌طلبی‌ست می‌بندد و همه نظامهای تمامیت‌خواه از بسط چنین ایده‌هایی در میان کافه مردم در جهت استمرار خود بهره‌جویی می‌کنند.

بی‌تردید در سیاست، دستها و حرفهای پشت پرده مؤثرند اما مگر چقدر؟ آیا آنقدر که یک کشور پهناور با میلیونها نفر جمعیت را بسادگی و در سالیان متمادی هدایت و هر نقشه‌ای دارند پیاده کنند و آب هم از آب تکان نخورد؟

نه! کرم از خود درخت است. باید خودمان، خودمان را درست کنیم.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home


Search Engine Optimization and SEO Tools
Blog Directory & Search engine اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات
ثبت ایمیل برای دریافت آخرین اخبار مربوط به میرحسین موسوی: